Enkele simpele tips Google om beter te gebruiken | 17-03-2016

Als je weet hoe je succesvol moet zoeken via Google, dan kom je veel te weten. Vaak meer dan je je in eerste instantie realiseert. Kennis die achter je toetsenbord zit en altijd realtime beschikbaar is. Lees hieronder 10 tips om betere informatie uit je zoekresultaten te halen.

1 + of AND
Als je tussen twee zoekwoorden een + of AND tikt dan krijg je alleen zoekresultaten waarin beide woorden voorkomen. Dus bijvoorbeeld plastic + fabricage geeft alleen de resultaten van plasticproductie en niet van alles wat van plastic is.

2 – of NOT
Als je tussen twee zoekwoorden een – of NOT tikt dan krijg je alleen zoekresultaten waarin geen woorden voorkomen die je niet wilt. Dus bijvoorbeeld plastic – speelgoed geeft alleen de resultaten van plastic zonder plastic speelgoed.

3 “Aanhalingstekens”
Als je je zoekopdracht tussen aanhalingstekens plaatst, krijg je alleen resultaten met exact dezelfde woorden. Bijvoorbeeld “Plastic fabricage”.

4 Combinatie zoekopdrachten
Combineer +, OR, - (AND, OR, NOT) en aanhalingstekens. Bijvoorbeeld: “Plastic fabricage” + Amsterdam OR Noord-Holland – Haarlem. Dat geeft plasticfabricage in Amsterdam en Noord-Holland, maar niet in Haarlem. Zo kun je steeds gerichter zoeken.

Nu wordt het tijd voor het grotere werk. Stel je zoekt dieper. Kijk eens naar deze tips:

5 Database of lijsten
Probeer eens woorden toe te voegen als database, links of ledenlijst. Dan kom je tot verrassende resultaten. Bijvoorbeeld: database OR links OR ledenlijst + “plasticfabrieken”. Dan krijg je vaak verrassende informatie over de branche, contactinformatie, beslissers etc.

6 Actuele informatie
Je kunt periodes meegeven aan je zoekopdrachten. Bijvoorbeeld informatie uit de laatste 2 jaar? Voeg dan de jaartallen (met twee punten ertussen) toe aan je zoekopdracht. Bijvoorbeeld: “ABN Amro” 2015..2016. Dan krijg je alleen recente informatie.

7 Wildcard *
Ben je onzeker over een woord dan kun je een asterisk gebruiken. Bijvoorbeeld “Jansen * Partners“ geeft resultaten van Jansen en Partners,  Jansen & Partners, Jansen, Partners, etc. Maar ook functies. Bijvoorbeeld: “Vice President of * at Dow” geeft alle informatie over alle vice presidents per aandachtsgebied bij Dow Chemical Company.

8 E-mail
Zoek je naar email-adressen? Heel gemakkelijk. Tik achter elkaar een * , een @ en het internetdomein. Wel tussen aanhalingstekens. Bijvoorbeeld: “*@klm.com” geeft veel emailadressen van mensen die bij KLM. En weet je wel de naam, maar staat die er niet bij (ook al heb je de zoekopdracht aangevuld met + of AND), dan weet je wel hoe de mailadressen zijn opgebouwd. Bijvoorbeeld als dit een bestaand mailadres is: j.jansen@klm.com, dan zal dat voor Piet Pietersen waarschijnlijk p.pietersen@klm.com zijn.

9. Zoek bestanden
Wil je speciale bestanden (die vaak veel informatie bevatten) zoals spreadsheets, Word-documenten etc., voeg dan FILETYPE toe. Bijvoorbeeld: “ABN Amro” filetype: xlsx geeft Excel bestanden van en over ABN Amro. Dit levert vaak verrassende resultaten op. Ook met bestanden als docx, pdf, pptx etc.

10 Complexe zoekopdrachten
Wil je echt snel in de diepte: probeer dan combinaties. Zoek je bijvoorbeeld artsen in een bepaalde regio die lid zijn of betrokken bij een non-profit organisatie, probeer dan bijvoorbeeld eens: doctor OR dr + “New York” + “membership list” filetype: xls site:.org. En dat kun je in alle combinaties toepassen.